Thursday, 2 May 2013

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA

 


Literasi bahasa berlaku secara serentak dengan menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir. Hal ini bermaksud dalam pengajaran guru di dalam kelas, semua kemahiran berbahasa perlu diajar kepada murid-murid secara serentak supaya kemahiran tersebut terbina secara serentak supaya dapat membantu antara satu sama lain.

        i.            Pendekatan secara holistik
Pendekatan secara holistik untuk membantu mengembangkan potensi individu dalam suasana pembelajaran yang lebih menyenangkan dan menarik melalui pengalaman terutama dalam berinteraksi dengan lingkungannya. Antara cara yang sesuai yang digunakan ialah dengan menggunakan lima kemahiran utama. Kemahiran tersebut iaitu kemahiran mendengar, membaca, bertutur, menulis dan berfikir digabungkan dalam satu lingkungan supaya pengajaran tidak hanya tertumpu pada satu kemahiran sahaja.   

Cara melaksanakan:
  • aktiviti yang melibatkan antara dua pihak atau pelbagai hala iaitu antara guru dengan pelajar dan antara pelajar dengan pelajar. 
  • Menurut Mahzan Arshad (2003) untuk membina kefahaman membaca dengan lebih bermakna perlulah berkongsi buku dengan rakan sebaya dan orang dewasa. Tetapi untuk pembelajaran literasi ini haruslah melibatkan kesemua ciri proses komunikasi seperti yang terdapat dalam rajah:   

    • Rajah 1: Aktiviti yang menggabungkan lima kemahiran asas.

      No comments:

      Post a Comment