TEKNIK KWL
Donna Ogle (1986) membina pembelajaran secara berkumpulan dengan menggunakan model yang membantu merangsang pemikiran minda secara
aktif semasa proses membaca. Model ini dikembangkan untuk membantu guru dalam
proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan daya pengetahuan murid –
murid mengenai sesuatu topik itu. Teknik ini merupakan akronim dari perkataan
English KWL:
W – What : Apa
yang ingin saya tahu ?
L – Learn : Apa
yang saya pelajari ?
K (KNOW)
-
Apa yang saya ketahui ?
|
W (WHAT)
-
Apa yang ingin saya ketahui ?
|
L (LEARN)
-
Apa yang telah saya pelajari?
|
Rajah menunjukkan jadual KWL
Pendapat ahli bahasa mengenail KWL
Schaefer ( 2009 ), memberikan garis panduan dalam menggunakan
kaedah KWL ini iaitu langkah K yang mana seseorang murid itu mempunyai pengetahuan
sedia ada dan gabungkan dengan pengetahuan yang baru serta menyediakan otak agar
bersedia untuk menggabung jalinkan maklumat lama dengan maklumat yang baru.
Selain itu, dalam langkah K ini juga, murid bersedia dengan ketidakfahamannya
mengenai sesuatu topik dan meminta bantuan guru dalam pengajaran di dalam
kelas.
Langkah W iaitu apa yang ingin saya tahu akan
dimulakan di dalam kolum W. Dalam proses ini, berfikir secara analitikal
diaplikasikan kerana mendorong murid – murid untuk bertanyakan soalan pada diri
sendiri mengenai apa yang mereka ingin tahu mengenai sesuatu topik itu. Langkah
L ini memberikan peluang kepada pelajar untuk merefleksikan daripada
maklumat yang mereka kumpul sama ada melalui pengajaran di dalam kelas ataupun
daripada sumber – sumber lain. Semua data yang diperolehi dikumpulkan dan
membuat kesimpulan baru mengenai topik yang dipelajari berdasarkan pengetahuan
sedia ada dengan informasi yang baru.
Sebab dilaksana dalam P&P bacaan:
- Membantu merangsang pemikiran minda murid-murid dalam bacaan.
- Langkah untuk guru memantau dan lebih responsif dalam memantau pelajar agar mendapat pengetahuan yang betul semasa proses membaca.
- Minda dapat dirangsang untuk melibatkan kegiatan dalam mencurahkan pendapat sendiri dan menentukan kategori – kategori gagasan ketika membaca.
TEKNIK DIALOG
Pendekatan yang digunakan dalam mengajar membaca melalui teknik dialog atau
lebih dikenali sebagai Dialogue Thinking
Reading Lesson (D-TRL) diperkenalkan oleh pakar-pakar. Commeyras (1990,
1991, 1993) merupakan seorang yang paling dekat dengan teknik dialog atau D-TRL
yang menggalakkan pemikiran kritikal
bagi pelajar-pelajar sekolah rendah
dalam pengajaran membaca.
Matlamat utama D-TRL adalah untuk melibatkan pelajar dalam kefahaman dan pemikiran kritikal terutama dalam mendapatkan kepercayaan tentang sesuatu isu
cerita khususnya semasa
berlangsungnya pengajaran bacaan asas.
Citing Paul (1987) pula menyatakan bahawa definisi yang dikemukakan oleh
Commeyras mengenai pemikiran secara dialog merupakan suatu pertimbangan yang serius dalam mengalami dunia bersaing atau menunjukkan
satu alternatif pandangan bagi isu-isu yang penting.
Sebab dilaksana dalam P&P bacaan:
- Digunakan dalam pendekatan mengajar kefahaman membaca dalam sesuatu subjek juga dapat melatih para pelajar bertutur menggunakan intonasi dan sebutan yang betul dalam situasi tertentu.
- Menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian dan ingin membangkitkan rasa ingin tahu dalam kalangan murid-murid.
- Dapat menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang melibatkan pemikiran dialogikal dalam usaha untuk mengenal pasti sebab-sebab untuk menyokong kesimpulan alternatif mengenai isu cerita pusat.
Kelebihan
|
kekurangan
|
Mengembangkan
fikiran.
Melatih murid-murid
mendapatkan pemahaman yang lengkap.
|
i.
Mendatangkan masalah
terutama pelajar yang tidak pandai membaca.
ii.
Tidak dalam bentuk
kualiti.
|
PERBANDINGAN TEKNIK KWL DENGAN DIALOG
Persamaan
~ Melibatkan pemikiran kritikal pelajar dalam
memahami sesuatu bacaan.
~ boleh mempertimbangkan pelbagai hipotesis.
~ boleh dilaksanakan secara berkumpulan dan memahami
kefahaman.
Perbezaan
....... SELAMAT MEMBACA (^_^) Sharing is Caring....
Bibliografi
Alan Colburn, 2003, the lingo learning ( electronic resource ):
education terms every
science teacher should know, United States: Victors Grapics Inc.
Buehl Doug, 2009, Classroom
Strategies for Interactive Learning. New York:
International Reading Association.Inc
Camille L.Z Blanchowitcz & Donna Oagle, 2008, Reading
Comprehension: Strategies
Independent
Learners, New York: The Guilford Press.
Frangenheim Eric, 2005, Reflections on Classroom Thinking
Strategies, London: Paul
Chapman Publishing.
Mahzan Arshad, 2003 Pendidikan literasi bahasa
Melayu, Kuala Lumpur: Utusan Publications
&
Distributors Sdn. Bhd.
Mahzan Arshad, 2008, Pendekatan literasi bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Utusan Publications
& Distributors Sdn. Bhd.
Yahya Petra, 2006, Edisi kedua. Mengajar membaca. Selangor: PTS
Profesional Publishing
Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment