MASALAH
MEMBACA DI KALANGAN MURID PEMULIHAN KHAS
Masalah dalam Membaca
Tidak Kenal Huruf
Masalah tidak kenal huruf merupakan
punca utama kebanyakan kanak-kanak gagal membaca dengan baik. Keadaan ini
menyebabkan kanak-kanak akan menyebut sesuatu huruf sesuka hati atau dengan
meneka sahaja dan menjadikan perkataan itu tidak bermakna atau berlainan
makna.
makna.
Meninggalkan Huruf
Huruf dan imbuhan ditinggalkan
ketika membaca, misalnya ”buah” disebut
’uah”, ”kering” disebut ”kerin”,
”mengandungi” disebut ”mengandung” dan sebagainya.
Meninggalkan Perkataan
Perkataan dalam ayat juga kerap
ditinggalkan semasa membaca, seperti;
”Buku itu sangat tebal ” dibaca sebagai ”Buku itu tebal”.
”Buku itu sangat tebal ” dibaca sebagai ”Buku itu tebal”.
Tidak Memahami Apa yang dibaca
i) Gagal
memahami maksud perkataan dan frasa yang berkaitan dengan waktu seperti selepas, sudah, sebelum,
pagi, sekejap, dan sebagainya.
ii) Tidak
memahami maksud perkataan dalam pelbagai situasi, misalnya dalam ayat
“Panjatlah lagi pokok itu” yang bermaksud melarang seseorang daripada memanjat pokok.
iii) Gagal
memahami atau membuat urutan idea atau peristiwa yang terdapat dalam bahan
bacaan terutamanya apabila diminta menceritakan semula petikan yang dibaca.
iv) Lambat memberi
tindak balas terutamanya apabila tidak memahami arahan yang dibaca.
v) Gagal
menghubungkan sebab dan akibat dalam bahan bacaan yang dibaca.
vi)
Tidak dapat
mengenal pasti perkara yang tidak munasabah (absurdities) dalam bahan yang dibaca.
vii) Tidak dapat mentafsir atau
menggunakan carta, graf, peta, rajah,
dan sebagainya dalam buku.
Teragak-agak
Teragak-agak (hesitation) - teragak-agak bermaksud berhenti sejenak sebelum
menyebut sesuatu perkataan ketika membaca disebabkan kanak-kanak tidak pasti
akan bacaannya.
Salah Sebutan
Salah sebutan
terjadi akibat kanak-kanak tidak mengenal huruf atau tidak tahu membunyikan
sesuatu huruf sehingga sesuatu perkataan tidak bermakna lagi dalam konteks ayat
berkenaan.
Kesalahan-kesalahan di atas boleh mengubah makna perkataan atau ayat yang dibaca dan perlu diberi perhatian oleh guru untuk mengatasinya. Selain itu, guru juga perlu memerhati tingkah laku yang ditunjukkan semasa murid membaca yang boleh menunjukkan murid itu bermasalah dalam bacaan. Antara tingkah laku yang kerap ditunjukkan adalah yang berikut:
a) membatang
suku kata terlebih dahulu sebelum dapat menyebut seluruh perkataan,
b)
bacaan tersekat-sekat, iaitu perkataan demi perkataan dan tidak lancar,
c)
membaca terlampau cepat atau
gopoh tanpa menghiraukan tanda bacaan,
e) membaca
terlampau lambat atau merangkak-rangkak,
f) menunjuk
perkataan dengan jari ketika membaca,
g)
tingkah laku yang tidak
selesa seperti mengedip-ngedipkan mata,
mengerut dahi, menggeleng-geleng
kepada, dan sebagainya,
h) Suara
terlalu perlahan dan tidak jelas atau ”blurring”,
i) kedudukan mata terlalu dekat dengan bahan bacaan,
j) cuba mengelak daripada aktiviti membaca, dan
i) kedudukan mata terlalu dekat dengan bahan bacaan,
j) cuba mengelak daripada aktiviti membaca, dan
k)
tidak boleh membaca langsung.
Guru mestilah peka dengan
petunjuk-petunjuk tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid-muridnya kerana
tingkah laku tersebut menunjukkan murid berkenaan menghadapi masalah dalam
bacaan.
Lemah Daya Ingatan
Ingatan pada
otak kadang kala mendatangkan masalah seperti sel-sel pada otak tidak dapat
berhubung antara satu sama lain. Ini mungkin
disebabkan oleh kecederaan yang pernah dialami oleh pesakit sama ada
kemalangan ataupun kecederaan akibat terhantuk benda yang keras.
Simptom:
a. Semakin
lemah daya ingatan/ lupa
b. Gagal
mengenal pasti objek
c. Masalah
emosi seperti kemurungan dan depresi
d. Rasa
janggal di tempat yang biasa dilawati
e. Hilang
kemampuan jasmani
f. Tidak
mengendahkan kebersihan diri
g. Tidak
berminat dengan pelajaran/ pekerjaan
Menambah Perkataan
Murid-murid
sering menambah perkataan semasa membaca seperti ’bulan-bulan’ disebut
’bulang-bulang’, ’ikan-ikan’ disebut ’ikang-ikang’ dan seumpamanya.
Mengulang Perkataan/ Ulangan (repetition)
Mengulang-ulang perkataan atau suku kata semasa membaca dan perbuatan
mengulang ini bukan disebabkan oleh masalah gagap.
Mengeja Semasa Membaca
a. Teragak-agak
semasa membaca
b. Menunjuk teks
bacaan dengan jari ketika membaca
c. Tidak berupaya membaca ayat yang panjang
kerana was-was dan
kurang yakin salah atau betul.
d. Kemajuan pembacaan yang lemah
No comments:
Post a Comment