Apa
itu bacaan?
- Terdapat banyak definisi yang boleh menjelaskan maksud bacaan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, telah mendefinisikan bahawa istilah bacaan adalah sebagai bahan yang digunakan untuk dibaca, cara seseorang itu membaca dan mengaitkan tentang hasil yang dapat daripada pembacaan seseorang terhadap sesuatu yang dibaca.
- Menurut Harris dan Sipay (1980), ia menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau bertulis.
- Manakala Kenedy (1981), pula mendefinisikan bacaan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual (lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan), menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna yang telah diketahui, dan seterusnya berasaskan pengalaman lalu, memahami dan mentafsirkan maksudnya.
- Jadi kesimpulanya, membaca boleh dirumuskan bahawa satu proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas lambang-lambang bercetak dan bertulis (Haris dan Sipay, 1980). Proses membaca juga dikatakan sebagai keupayaan seseorang itu mengencam bentuk visual dan menghubungkan bentuk itu dengan bunyi ataupun makna yang diketahui melalui pengalaman dan akhirnya berupaya mentafsir maksudnya.
Bagaimana
proses membaca berlaku?
- Secara asasnya, membaca mengandungi dua proses asas, iaitu ”nyah kod” (decode) dan pemahaman. Proses nyah kod melibatkan pemahaman tentang hubungan antara huruf-huruf dan menterjemahkan perkataan tulisan kepada bentuk yang sama dengan bahasa lisan. Oleh itu, kemahiran nyah kod membolehkan seseorang menyebut perkataan yang ditulis dengan betul. Manakala poroses pemahaman pula membolehkan seseorang memahami makna sesuatu perkataan atau makna perkataan mengikut konteks.
a. Membaca sebagai proses sensori
(kederiaan)
- Melibatkan 2
deria iaitu deria penglihatan dan deria pendengaran.
Deria penglihatan - Proses
membaca berlaku apabila lambang-lambang dilihat dan disalurkan ke otak untuk diproses bagi
mendapat makna sebenar. Bagi individu
yang bermasalah penglihatan (buta) deria penglihatan akan digantikan
dengan deria sentuhan.
Deria pendengaran - Seseorang
memerlukan pendengaran yang baik untuk membolehkannya membaca dengan baik. Seseorang
perlu mendengar dengan baik mesej yang
diterima supaya ia dapat menghasilkan semula mesej itu dengan jelas dan tepat. Keadaan ini tidak
berlaku kepada individu yang mengalami masalah pendengatan.
b. Membaca sebagai proses pengamatan
- Pengamatan adalah satu proses menimbulkan makna kepada
tugas-tugas panca indera berdasarkan
pengalaman lalu dan pengamatan ini berhubung rapat dengan pemikiran. Dalam bacaan, pengamatan
membolehkan seseorang mengenal
dengan tepat lambang-lambang dan
mengaitkannya dengan bunyi-bunyi dan
juga makna. Pengamatan dalam bacaan
adalah seperti (1) mendiskriminasi iaitu mengecam dan juga membezakan, (2) “figure ground” iaitu mengenal
objek-objek, bentuk, atau corak-corak, (3)
ingatan, iaitu mengingat kembali apa yang dilihat atau didengar, dan
(4) turutan, iaitu seperti memahami giliran dan
urutan.
c. Membaca sebagai satu proses bahasa
- Bacaan adalah sebagaian daripada kemahiran bahasa (language
arts) iaitu yang bermula daripada mendengar, bertutur, membaca, dan
seterusnya menulis. Membaca dapat
membantu manusia berkomunikasi dan berhubung sesama mereka melalui sistem lambang-lambang tulisan
yang mereka cipta.
d. Membaca adalah satu proses kognitif
- Membaca bukan
hanya melibatkan proses mekanis tetapi juga melibatkan proses kognitif atau berfikir pada semua peringkat
membaca seperti mengecam, mendiskriminasi, dan memaham. Oleh itu kecerdasan
seseorang akan mempengaruhi kemajuannya
dalam membaca.
No comments:
Post a Comment